اخبار, گزارشات

روایت طلاب جهادی از روزهای کرونایی؛ از برنامه‌های فرهنگی تا غسل اموات کرونایی

بنیاد خیرین حوزه های علمیه

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|حامدقادری: چند روز پیش بود که تصویری در فضای مجازی نظرم را به خود جلب کرد؛ یک روحانی که در سطح شهر و در بین مردم اقدام به توزیع ماسک می‌کرد.

همین مساله بهانه‌ای شد تا جستجویی کرده و این طلبه جوان جهادی بشناسم؛ حجت الاسلام محمد قاسمی، مسؤول گروه جهادی کوثر نور از روحانیانی است که با وجود شیوع کرونا در کشور و استان، با حضور در بیمارستان و غسال‌خانه اقدامات بسیاری در جهت مقابله با این بیماری منحوس انجام داد.

 

 

گروه جهادی کوثر نور از بدو شیوع کرونا پای میدان مقابله با این ویروس بود

این روحانی جهادی فعالیت گروه تبلیغی و جهادی کوثر نور را بیشتر در زمینه‌های فرهنگی عنوان می‌کند که بعد از شیوع ویروس کرونا فعالیت آن براساس وضعیت جامعه تغییر کرده و این‌بار در حوزه مقابله با این ویروس منحوس ادامه دارد.

قاسمی می‌گوید؛ فعالیت‌هایمان از بدو شیوع ویروس کرونا آغاز شد و با اقداماتی از قبیل توزیع ماسک، ضدعفونی و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی تداوم یافت.

 

 

تداوم توزیع ماسک در بین مردم

گروه جهادی کوثر نور متشکل از ۵۰ نفر از روحانیون و طلاب اردبیل فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی انجام می‌داد که اکنون علاوه بر آن در زمینه مقابله با کرونا نیز فعالیت می‌کنند، این گروه جهادی هر هفته ۶۰۰ عدد ماسک در بین اهالی توزیع می‌کند.

این روحانی جهادی معتقد است که ایجاد امید و آوردن لبخند بر لبان مردم باید مهم‌ترین هدف گروه‌های جهادی و به‌خصوص طلاب و روحانیون در جامعه باشد به‌طوری‌که حضورشان در بین نیازمندان را عامل آرامش در بین آنان می‌داند؛

حجت الاسلام قاسمی: در برخوردهایمان با مردم و براساس گفتار خودشان متوجه شده‌ایم که چقدر از حضور و فعالیت‌های گروه‌های جهادی دلگرمی به وجود می‌آید و در واقع مردم گروه‌های جهادی را مانند یک پشتوانه مستحکم برای خود می‌پندارند.

 

 

توزیع هزار بسته معیشتی در ماه مبارک رمضان

علاوه بر توزیع ماسک به شکل مستمر، این گروه جهادی در حوزه توزیع بسته‌های معیشتی نیز فعال است، به‌طوری که در ماه مبارک رمضان در حدود هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع کرده و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کمک مومنانه را واجب می‌دانند.

 

 

با کار خیر زندگیم دگرگون شده است

حجت الاسلام قاسمی اثرات کار خیر و جهادی را بسیار بزرگ دانسته و می‌گوید؛ به نظر بنده هر انسانی تکلیف و مسؤولیتی در قبال هم‌نوعان خود دارد و با مساعدت به هم‌نوعان این تکالیف را بر روی دوش خود سبک‌تر می‌کند، لذا در گروه‌های جهادی نیز بستری مهیا شده تا هر کس که دلش می‌خواهد به هموطنانش کمک کند.

در بیان اثرات کار خیر در زندگی همین بس که در آیات و روایات متعددی از آن به عنوان مسیر مستقیمی که خیر دنیا و آخرت را برای فرد نیکوکار به همراه می‌آورد یاد شده است؛ کمک به نیازمندان و گره‌گشایی از کار مردم چنان ارزشی در دین مبین اسلام دارد که گویی برترین اعمال در نزد خداوند است.

از زمانی‌که در گروه جهادی فعالیت می‌کنم زندگیم دگرگون شده و احساس آرامش دارم و از کلیه اموراتی که انجام می‌دهم لذت می‌برم. به عبارتی دیگر کار خیر سبب شده تا در کارهای روزانه خود نیز جدی باشم و با آرامش خاطر به اموراتم برسم.

 

 

اولین گروه حاضر در غسالخانه‌ها از بین اعضای گروه جهادی کوثر نور بود

یکی از مسائلی که در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مطرح بود، غسل فوت شدگان کرونایی بود که در این عرصه نیز طلاب و روحانیان جهادی وارد عمل شدند.

این روحانی جهادی در این‌خصوص می‌گوید: یک ماه بعد از شیوع ویروس کرونا با نظر مساعد مقام معظم رهبری طلاب و رحانیون که اولین گروه آن‌ها از گروه جهادی کوثر نور بود جهت غسل متوفیان کرونایی در غسالخانه‌ها حاضر شدند.

بنده به همراه چند تن از روحانیون و طلاب دیگر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نسبت به غسل متوفیان اقدام می‌کردیم و هم‌اکنون نیز دربرخی شهرستان‌های استان نیز غسل اموات کرونایی توسط روحانیون و طلاب ادامه دارد.

 

 

لباس‌های مخصوص غسالخانه یاد آورجنگ تحمیلی و شهدا بود

حجت الاسلام قاسمی به خاطره‌ای شیرین از دوران حضورش در غسال‌خانه می‌پردازد؛ در اوایل شیوع ویروس کرونا به لحاظ ناشناخته بودن این بیماری ترس بین مردم خیلی بیشتر بود لذا وقتی ما حاضر شدیم به غسالخانه برویم خانواده یکی از روحانیون اجازه حضور به وی نداد که همین موضوع سبب ناراحتی شدید وی شده بود.

بعد از انجام اولین روز کاری در غسالخانه، به قرنطینه رفتیم و نمی‌توانستیم خانواده‌های خود را ببینیم و این کار را سخت‌تر می‌کرد.

آن دوست روحانی ما که خانواده‌اش اجازه حضور در غسالخانه را به وی نمی‌داد در یکی از روزها خود را به محل قرنطینه رساند و گفت: «وقتی خانواده‌ام شدت ناراحتی مرا دیدند اجازه دادند به شما بپیوندم» این موضوع مارا بسیار خوشحال کرد.

 

 

وقتی در غسالخانه حاضر می‌شدیم فضا واقعا یک فضای عجیب و معنوی بود و زمانی‌که با آن لباس‌های مخصوص و ماسک مشابه دوران جنگ تحمیلی وارد غسالخانه می‌شدیم تمام صحنه‌های جنگ و شهادت رزمندگان در جلوی چشم هایمان ظاهر می‌شد.

با غسل دادن به جنازه‌های کرونایی احساس می‌کردیم روحشان به آرامش خاصی می‌رسد و این آرامش به جسم و روح خود ما نیز منتقل می‌شد.

وی به برنامه‌های آینده گروه جهادی کوثر نیز اشاره‌ای می‌کند؛ فعلا که کاملا فکر خود را معطوف مقابله با کرونا کرده‌ایم اما در این میان از سایر عوامل غافل نشده‌ایم به طوری که قرار است وارد حوزه آسیب‌های اجتماعی شویم و در این حوزه محله محور پیش برویم و برنامه‌های متنوعی هم برای این امر در نظر گرفته‌ایم.

ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی توسط گروه‌های جهادی جزو واجبات است چرا که اگر معضلات اجتماعی حل شود فرهنگ جامعه ارتقاء می‌یابد و بسیاری از مشکلات نیز حل می‌شود.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حضور طلاب جوان، اساتید و مدیران مدارس علمیه در عرصه خدمت‌رسانی به مردم خلق کننده صحنه‌های ارزشمندی است که همواره ماندگار بوده و این حضور موجب تحکیم پیوند میان مردم و روحانیت خواهد شد.

گروه‌های جهادی که در عرصه مقابله با ویروس کرونا و خدمت به مردم آرامش ندارند و هر چه در توان دارند به کار بسته‌اند تا این بیماری را با توکل به خدا شکست دهیم. آری ملت بزرگ ایران اسلامی سال‌هاست که در عرصه‌ها و مشکلات و بحران‌های مختلف کنار هم بوده‌اند و این بحران‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

حضور جوانان و شور و اشتیاق آنان برای مقابله با کرونا، دوران دفاع مقدس را در ذهن انسان تداعی می‌کند، روزهایی که با وجود مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، عزم، اراده و همدلی ملت بزرگ ایران اسلامی دشمنان را به زانو درآورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یک =