به گزارش معاونت رسانه بنیاد خیرین حوزه های علمیه، سیدجواد حسینی در نشست شورای آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی با بیان اینکه بهداشت، سلامت، مهارتآموزی، اشتغال، آموزش و توانمندسازی از ضروریات معلولان در جامعه است، اظهار داشت: متولی آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه آموزش و پرورش استثنایی است که با رویکرد عدالت ترجیحی ایجاد شده است و از زمان تاسیس در سال ۱۳۷۰ پوشش تحصیلی ۱۸ برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به حداقل ها نیاز است، گفت: از این تعداد ۱۶۵ مدرسه تاکنون ساخته و یا کلنگزنی شده است و ۱۳ مدرسه متعلق به استان آذربایجانشرقی است که ۹ مدرسه از این تعداد در حال ساخت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: در صورت تامین زمین توسط استان، ۵ مدرسه باقیمانده مورد نیاز استان از طریق مشارکت خیران و سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه تربیت بدنی و ورزش برای دانشآموزان استثنایی علاوه بر جنبه سلامت، جنبه توانبخشی هم دارد، یادآور شد: اعتبار مورد نیاز ساخت سالن ورزشی نیمهتمام دانشآموزان استثنایی استان آذربایجانشرقی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه توانبخشی نیز در کنار تعلیم و تربیت از ضروریات دانشآموزان استثنایی است، تصریح کرد: دانشآموزان استثنایی به ۷۰ هزار قلم تجهیزات آموزشی ورزشی و توانبخشی نیاز دارند که در قالب نهضت توانافزایی تامین این تجهیزات پیگیری میشود.
وی متذکر شد: دانشآموزان استثنایی استان آذربایجانشرقی به یکهزار قلم تجهیزات توانافزایی نیاز دارند که رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای تامین این تجهیزات نیاز است و در سالجاری ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این تجهیزات به استان آذربایجانشرقی داده خواهد شد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد دانشآموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی ندارند، اضافه کرد: تاکنون با مشارکت خیران ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانشآموزان کم برخوردار اهدا شده است.
وی بیان داشت: استان آذربایجانشرقی تاکنون ۷ هزار و ۲۶۰ تبلت و گوشی هوشمند برای دانشآموزان کم برخوردار تهیه کرده است و در سالجاری ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین باقیمانده این تجهیزات به استان آذربایجانشرقی اختصاص خواهد یافت که بخشی از این اعتبار برای خرید تجهیزات هوشمند دانشآموزان استثنایی خواهد بود.
معاون وزیر در ادامه گفت: یک مرکز مشاوره خانواده، ۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و یک مرکز جامع خدمات تشخیصی، مشاوره و آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در استان آذربایجانشرقی تا پایان سال ایجاد خواهد میشود.
حسینی، خواستار تبادل دادههای حاصل از سنجش و غربالگری نوآموزان بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی شد و خاطرنشان کرد: در سالجاری و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند و این میزان در استان آذربایجانشرقی ۱۰۰ درصد است.
حسینی یکی از نیازهای اساسی دانشآموزان استثنایی را یادگیری مهارت برای ورود به بازار کار دانست و اذعان داشت: برای ارائه محصولات تولیدی دانشآموزان استثنایی به بازار یک نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانشآموزان در استان آذربایجانشرقی ایجاد میشود.
معاون وزیر در ادامه گفت: چاپ کتابهای خط بریل ویژه دانشآموزان نابینا توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود و برای رفع مشکل استان آذربایجانشرقی یک دستگاه چاپگر خط بریل برای این استان خریداری خواهد شد.
حسینی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات دانشآموزان استثنایی رفت و آمد به مدارس است، ابراز کرد: هزینه سالانه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی استان آذربایجانشرقی ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که ۳ میلیارد تومان اعتبار آن از طریق آموزش و پرورش استثنایی تامین و امید است باقیمانده این اعتبار از طریق منابع درون استانی و مشارکت شهرداریها و شوراهای شهر تامین شود.